Na tablicy rozdzielczej każdego auta znajdują się podstawowe wskaźniki, do których zaliczamy prędkościomierz, obrotomierz (w niektórych ze starszych modeli samochodów nie był montowany lub zastępowano go analogowym zegarem), wskaźnik poziomu paliwa, temperatury płynu chłodzącego oraz oleju silnikowego. Poza nimi są również lampki kontrolne, których ilość uzależniona jest głównie od poziomu wyposażenia każdego auta. Podstawą jest, aby wiedzieć za co odpowiadają najważniejsze z nich.

Rodzaje lampek kontrolnych w samochodzie

Kontrolki w aucie w zdecydowanej większości występują w trzech kolorach: zielonym (informującym o aktywnych funkcjach), pomarańczowym (ostrzegawczym, sugerującym zatrzymanie się przy najbliższej okazji) oraz czerwonym (wymagającym niezwłocznego zatrzymania samochodu). Jest jeszcze niebieska ikona oznajmująca nam, że światła drogowe są włączone.

Należy pamiętać, że mimowolne zapalenie się którejkolwiek z lampek kontrolnych nie zawsze oznacza awarię. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku nowszego auta obdarzonego dużą ilością elektroniki i systemów wspomagających kierowcę. I tak zbyt niskie napięcie, uszkodzony czujnik czy zwarcie w obwodach mogą spowodować nieprawidłowe działanie niektórych systemów i włączenie się kontrolek. Jednak, aby się upewnić co faktycznie jest tego przyczyną, należy zgłosić się do serwisu lub profesjonalnego warsztatu samochodowego.

Podstawowe kontrolki w samochodzie i ich znaczenie:

Wszystkim znane lampki kontrolne koloru zielonego:

  • Włączone światła pozycyjne
  • Włączone światła mijania
  • Kierunkowskazy
  • Włączony aktywny tempomat (występuje w nowszych samochodach)

Kontrolki koloru pomarańczowego:

Najprawdopodobniej najbardziej wszystkim znany jest mały dystrybutor oznajmiający, że w samochodzie zostały małe ilości paliwa. Ponadto w tym kolorze występują m. in.:

  • Kontrolka „check engine”. Zapala się w przypadku, kiedy wystąpiła awaria silnika. Pozwala na dalszą podróż, ale koniecznym jest szybkie sprawdzenie usterki w celu jej naprawy
  • Awaria systemu ABS. Po uruchomieniu silnika kontrolka powinna od razu zgasnąć. Jeśli tak się nie stanie będzie to oznaczać, że uszkodzeniu uległ system wspomagający hamowanie
  • Kontrolka świec żarowych. Występuje wyłącznie w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Zapala się po przekręceniu kluczyka, gdy na zewnątrz panuje niska temperatura. Dopiero po jej zgaśnięciu można uruchomić silnik
  • Awaria systemu ESP. Zapalanie się tej kontrolki oznacza niedziałający system antypoślizgowy. Pulsacyjne mrugnięcie na skutek poślizgu oznacza, że działa on poprawnie

Czerwone kontrolki sygnalizują bardzo poważne awarie uniemożliwiające dalszą jazdę:

  • Niskie ciśnienie oleju silnikowego lub jego zły stan
  • Niski poziom oleju w silniku
  • Słabe doładowanie akumulatora
  • Zbyt wysoka temperatura płynu chłodzącego grożąca zatarciem silnika
  • Awaria systemu hamulcowego. Świecąca się kontrolka może oznaczać zbyt niski poziom płynu w układzie

Niektóre lampki kontrolne czerwonego koloru pełnią również funkcję informacyjną:

  • Niezapięte pasy bezpieczeństwa
  • Zaciągnięty hamulec ręczny
  • Otwarte drzwi, klapa bagażnika lub maska samochodu
  • Światła awaryjne (jednocześnie świecą się również strzałki od kierunkowskazów)